• ΡΕΥΜΑΤΟΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ & ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

Η ρευματοειδής αρθρίτιδα είναι μια χρόνια αυτοάνοση πάθηση η οποία έχει σαν κύριο χαρακτηριστικό την προσβολή των περιφερικών αρθρώσεων. Προσβάλλονται συνήθως οι αρθρώσεις των άνω και κάτω άκρων με συμμετρικό τρόπο.

Η ασθένεια πλήττει περίπου το 1% του πληθυσμού. Οι γυναίκες προσβάλλονται 2 με 3 φορές συχνότερα από τους άνδρες. Μπορεί να εκδηλωθεί σε οποιαδήποτε ηλικία αλλά συνήθως εκδηλώνεται μεταξύ 25 και 50 ετών.

Επικοινωνήστε Μαζί μας

Ρευματοειδής Αρθρίτιδα

Τι είναι η ρευματοειδής αρθρίτιδα;

Προκαλείται πόνος και πρήξιμο που είναι τα χαρακτηριστικά μιας φλεγμονής, η οποία σταδιακά πιθανόν να οδηγήσει στην καταστροφή της άρθρωσης, προκαλώντας λειτουργικά και αισθητικά προβλήματα.  Σταδιακά ο αρθρικός υμένας, ο χόνδρος, τα οστά και οι σύνδεσμοι που αποτελούν την άρθρωση φθείρονται προκαλόντας παραμόρφωση της άρθρωσης, με κίνδυνο την μόνιμη αναπηρία.

Η ασθένεια μπορεί να πάρει διάφορες μορφές. Σε μερικούς ασθενείς είναι δυνατόν να υποχωρήσει από μόνη της. Στο 75% των ασθενών η θεραπεία είναι αποτελεσματική με ανακούφιση από τα συμπτώματα. Το 10% των ασθενών καταλήγει με μια χρόνια μορφή αναπηρίας.

Συμπτώματα της ασθένειας

Η κλινική εικόνα του ασθενούς έχει συνήθως τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

• Στις περισσότερες περιπτώσεις αρχίζει προοδευτικά επηρεάζοντας διάφορες αρθρώσεις. Σπανιότερα, αρχίζει απότομα με οξύ τρόπο επηρεάζοντας ταυτόχρονα πολλές αρθρώσεις.
  • Οι αρθρώσεις επηρεάζονται με συμμετρικό τρόπο. Όταν επηρεαστεί μια άρθρωση στη μια μεριά του σώματος, επηρεάζεται και η αντίστοιχη άρθρωση στην άλλη μεριά του σώματος.
  • Αρχικά, επηρεάζονται κυρίως οι μικρές αρθρώσεις: Στα χέρια και στα πόδια, στα δάκτυλα των χεριών και των ποδιών, στους καρπούς, στους αγκώνες και στους αστράγαλους.
  • Οι αρθρώσεις που προσβάλλονται παρουσιάζουν πόνο και δυσκαμψία (ιδιαίτερα το πρωί μετά από το ξύπνημα). Χαρακτηρίζονται από μια έντονη φλεγμονή με πρήξιμο, μείωση της λειτουργικότητας και της κινητικότητας της άρθρωση.
  • Οζίδια κάτω από το δέρμα: Σε 30% με 40% των ασθενών με ρευματοειδή αρθρίτιδα, δημιουργούνται σκληρά οζίδια κοντά στις αρθρώσεις που πάσχουν
  • Δημιουργία κυστών πίσω από τα γόνατα: Στις περιπτώσεις που έχουν προσβληθεί τα γόνατα είναι δυνατόν να δημιουργηθούν κύστες. Εάν αυτές πάθουν ρήξη προκαλούν πόνο και πρήξιμο των ποδιών.

Οι ασθενείς με ρευματοειδή αρθρίτιδα μπορούν να εκδηλώσουν και άλλα συμπτώματα λόγω του ότι προσβάλλονται άλλα όργανα εκτός από τις αρθρώσεις, όπως:

• Κούραση και αδυναμία
  • Πυρετό χαμηλού βαθμού
  • Πλευρίτιδα
  • Περικαρδίτιδα
  • Φλεγμονή στα μάτια (σκληρίτιδα, επισκληρίτιδα)
  • Διόγκωση λεμφαδένων
  • Νευροπάθειες
  • Αγγειίτιδα με έλκη στα πόδια

Διάγνωση

Ένα άτομο το οποίο έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά είναι πολύ πιθανόν να πάσχει από ρευματοειδή αρθρίτιδα:

• Πρωινή δυσκαμψία αρθρώσεων η οποία διαρκεί για περισσότερο από 1 ώρα, για μια χρονική περίοδο μεγαλύτερη από 6 εβδομάδες
  • Αρθρίτιδα με φλεγμονή σε 3 ή περισσότερες αρθρώσεις για τουλάχιστον 6 εβδομάδες
  • Αρθρίτιδα στο χέρι, στον καρπό ή στις αρθρώσεις των δακτύλων για τουλάχιστο 6 εβδομάδες
  • Παρουσία μέσα στο αίμα του ρευματοειδούς παράγοντα
  • Χαρακτηριστικές αλλοιώσεις των αρθρώσεων στις ακτινογραφίες

Ινομυαλγία

Τι είναι η Ινομυαλγία;

Η Ινομυαλγία είναι μία χρόνια λειτουργική νόσος με ποικίλες εκφάνσεις μυοσκελετικού πόνου, άνευ διακριτής αιτιολογίας και απουσίας προφανούς παθολογίας κάποιου εσωτερικού οργάνου ή ιστού. Χαρακτηρίζεται δε από υψηλή απάντηση σε αλγινό ερέθισμα (υπεραλγησία) ή επώδυνη απάντηση σε μη επώδυνο ερέθισμα (αλλοδυνία). Η νόσος δείχνει να «προτιμά» συνήθως γυναίκες νεαρής και μέσης ηλικίας.

Ο βιολογικός βαθμός μυοσκελετικού πόνου ποικίλει από καθόλου έως λίγα συμπτώματα και σημεία ευαισθησίας έως γενικευμένη κλινική εικόνα και υπεράριθμα σημεία ευαισθησίας. Κλινικά φαίνεται να διακρίνεται από τρεις τύπους:

1. με εξάρσεις και υφέσεις,
  2. συνεχής – διακοπτόμενος πόνος,
  3. προοδευτικά εξελισσόμενος πόνος.

Αιτιολογία της νόσου

Η αιτιολογία της νόσου είναι ακόμα υπό διευκρίνιση, φαίνεται ωστόσο ότι ενδογενείς (βιολογικοί, γενετικοί, ψυχολογικοί, συμπεριφορικοί) και περιβαλλοντικοί παράγοντες συμμετέχουν στην εμφάνιση της νόσου.

Συμπτώματα

Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν, εκτός από πόνο, συμπτώματα κόπωσης, μειωμένη λειτουργική ικανότητα, διαταραχές ύπνου, δυσκαμψία, άγχος και καταθλιπτική συνδρομή.

Λόγω της ομοιότητας των συμπτωμάτων με άλλες συστηματικές νόσους θα πρέπει να γίνει ενδελεχής αξιολόγηση για αποκλεισμό άλλων νοσημάτων πριν ο κλινικός ιατρός δώσει την οριστική διάγνωση της νόσου και συστήσει την ανάλογη θεραπευτική προσέγγιση. Συνήθως η θεραπευτική προσέγγιση εξατομικεύεται για κάθε ασθενή ανάλογα με τη σοβαρότητα και την πηγή του πόνου,  την παρουσία άλλων συμπτωμάτων, τη συνύπαρξη με άλλα νοσήματα και το βαθμό απώλειας λειτουργικότητας του ασθενή.